Nagu
juba varem olen maininud, on kommunikatsioon seotud äärmiselt laia ühiskonna
osaga. Kaasa arvatud ka sotsiaalsete väärtustega sh eetika ja moraaliga. Suurt
rolli mängib kommunikatsioonis avalik sfäär, kus arutletakse avalike asjade
üle. Avalik sfäär on omandamas demokraatlikus ühiskonnas järjest olulisemat
rolli, antud rolli kasvamise üheks põhjuseks võiks minu arvates pidada just
uute kommunikatsiooni vahendite esilekerkimist – internet (sotsiaalvõrgustikud).
Kuigi enne interneti laialdast levikut ei puudunud avalik sfäär ning
kommunikatsioon toimis endiselt, ei võimaldanud interneti laialdane puudumine
sedavõrd kiiret kommunikatsiooni nagu tänapäeval. Ja mis veelgi olulisem,
sedavõrd interaktiivset kommunikatsiooni. Tänapäeva demokraatlikes ühiskondades
on kodanikel võimalik avaldada arvamust avalikel teemadel, järjest enam näeme
just avalikust arutelust alguse saavaid protestilaineid, kodanike
mobiliseerimist jne. Sellised ühiskondlikud/sotsiaalsed protsessid on kujunemas
olulisteks näiteks uute seaduste ja normide kehtestamisel. Antud sotsiaalsed
protsessid on saanud võimalikuks demokraatlikus ühiskonnas, kus kodanikel on
võimalus osaleda vabas kommunikatsioonis ning arutleda. Julgen väita, et vaba
kommunikatsioon ning sotsiaalsete toimijate omavaheline arutelu toob ühiskonnas
endaga kaasa innovatsiooni, läbi mille muutuvad meie seadused ning normid jne.
Nagu juba öeldud, on innovatsiooni eelduseks vaba kommunikatsioon, mille käigus
saavad kodanikud vahetada mõtteid. Vaba kommunikatsiooni juures tuleks tähelepanu
pöörata ka ühiskonnas toimivatele institutsioonidele. Antud korrelatsioon
seisneb selles, et institutsioonid panevad paika lubatud kommunikatsiooni
normid/õigused. On raske ette kujutada, et mõnes totalitaarses riigis toimuks
innvotasioon ja normide areng läbi avaliku sfääri, näiteks Põhja-Koreas, samas
on vaba kommunikatsiooni lubamine kerge ülesanne kuid keelustamine äärmiselt
raske kui mitte võimatu.
Vaba kommunikatsioon aitab kindlustada domineerimisest
prii kommunikatsiooni (O’Mahoney 2013), Põhja-Koreas valitsev eliidi
domineerimine toimub ka näiteks kommunikatsiooni protsessis (propaganda, mis
ülistab riiki ning edastab vaid enda poolse „tõe“). Avalikus sfääris suurenenud
arutelu ning ühiskondlike normide teisenemine saab võimalik olla vaid
õigussüsteemi toetusel, nimelt peab õigussüsteem toetama uute väärtuste teket
nende seadusteks muutmisega. Mis tõstatab omakorda küsimuse sellest, kui
edukalt kommunikeerivad omavahel kodanikud ja riik või selle poliitiline eliit,
kes omab suurt rolli poliitikakujundamises/agenda setting. Kui poliitilised
toimijad ei suuda õigeaegselt reageerida avalikus sfääris toimuvatele
muutustele võib ühiskonna tasakaal kõikuma lüüa. Seda illustreerivad erinevad
protestiaktsioonid, ühe näitena võiks siinkohal tuua nirgifarmide kehva seisu,
mille tõttu kannatasid farmis peetavad loomad. Antud teema tõusis avalikus
sfääris arutellu, mille käigus tuli välja õigussüsteemi suutmatus reageerida
ühiskonnas valitsevale moraalile – loomi tuleks kohelda „inimväärselt“. Antud
küsimuse osas algatati aktsioon, kus koguti allkirju nirgifarmide
keelustamiseks Eestis, antud näide on tõestuseks sellele, et avalikus sfääris
aset leidvad arutelud on võimelised tooma poliitikakujundamisse uusi teemasid. Muutused
diskursustes ja protseduurides, rekonstrueerib pidevalt omavahelisi suhteid
demokraatlike institutsioonide ja sotsiaalse keskkonna vahel (O’Mahoney 2013).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar