Kommunikatsioon
on kahtlemata sõltuvuses meie ühiskonna normatiivsetest tõekspidamistest.
Erinevate ühiskondade normatiivid on aga sõltuvuses näiteks riigis valitsevast
poliitilisest režiimist. Antud teguritest tulenevalt on erinev ka
kommunikatsioon, mida ühes või teises riigis kasutatakse, näiteks Eesti puhul on
pigem tegemist esindusdemokraatiaga, mille puhul on rahvas võimu delegeerinud
saadikutele. Antud ühiskonna korralduse puhul on poliitiline kommunikatsioon
pigem ülevalt-alla toimiv protsess, kus poliitilised toimijad edastavad
informatsiooni inimesteni ning inimesed on pigem vaatlejad kui osalejad. Samas
on Eesti riigi üheks suurimaks sooviks olnud normatiivne lähenemine
Põhjamaadele (Rootsi, Soome). Näiteks Rootsit iseloomustab pigem
osalusdemokraatia, mille põhilisteks tunnusteks on avaliku arvamuse tähtsus
ning inimeste aktiivne kaasamine. Kaasamise puhul on aga oluline pigem inimeste
endi soov olla kaasatud. Habermas väidab, et demokraatia on tänapäeval seotud
kahe olulise arusaamaga, kodanike privaatne kodakondsus – mis täidab pigem
kodanike endi elueesmärkide täitmise rolli ning teine oluline arusaam on seotud
demokraatliku kodakondsusega, mis kätkeb endas vaba ja võrdset kodanikku. Eesti
puhul on isiklikult minule silma jäänud meie ühiskonna liikmete suur eelistus
privaatsele kodakondsusele. Mida see kõik võib tähendada kommunikatsiooni
seisukohast? Tihti räägitakse, et eestlased on väga vastuvõtlikud kõikvõimalike
tehnoloogiliste uuenduste osas, üldiselt ta nii ka on, näiteks internetti kasutab
Eestis igapäevaselt 68% inimestest. Väga populaarseks on saanud erinevad
sotsiaalvõrgustikud, riik on loonud mitmeid portaale, kus kodanikel on võimalik
avaldada arvamust seaduseelnõude kohta jne. Ometigi pole viimased eriti
populaarseks osutunud, miks? Iga päev toimub eestlaste hulgas meeletu
kommunikeerimine näiteks Facebookis, kuid tuleb tõdeda, et paljud
kommunikatsiooni aktid on pigem müra tekitajad. Miks on aga eestlaste huvi
poliitilises kommunikatsioonis osaleda nõrk?
See kuidas kodanikud näevad end poliitilistes protsessides, sõltub suuresti sellest, kuidas ühes või teises ühiskonnas lahendatakse erinevaid probleeme,
kui palju pannakse rõhku võrdsusele, arutelule, kaasamisele jne (O’Mahony 2013:
42). Seega tuleks selle küsimuse arutamise juures tulla jällegi meie ajaloo
juurde, on ju eestlased elanud pikki aastaid võõra võimu all, mille juurde kuulus
kuuletumine ning tsensuur. Poliitiline kommunikatsioon toimis rangelt mööda
vertikaali ning horisontaalne kommunikatsioon oli tabu, mida tuli teostada
tagaselja. Inimestel polnud võimalusi ning õigusi kaasa rääkida poliitikate
kujundamisel. Muide, õigused ja kohustused on samuti üks oluline aspekt, mis
määrab kodanike omavahelise kommunikatsiooni vormid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar