Seega, eestlaste nõrk osalemine poliitilises
kommunikatsioonis võib olla seotud meie ajalooga, mis on kujundanud kodanikes
teatava pelguse riigi suhtes ning kommunikeerida. Ka näiteks Nõukogude Liidu
ajal oli levinud anonöömne kommunikatsioon – oma arvamust ei tohtinud avalikult
välja öelda kuna sellele võis järgneda karistus, tehti seda salaja omavahel.
Samasugune käitumine on teataval määral ka olemas tänapäeval, ehedaks näiteks
võiks tuua netikommentaatorid, kes ei avalda arvamust enda nime alt vaid teevad
seda anonüümselt. Kuid tänapäeval on siiski äärmiselt suur erinevus tekkinud
tänu avaliku sfääri teisenemisega, olenemata sellest, et paljud inimesed ei
kommunikeeri ning ei avalda arvamust enda nime alt, toimib meil vaba
kommunikatsioon. Mis võib teatud määral ning ilma tahtliku eesmärgita kasvatada
kodanike ja riigi omavahelist koostööd. Antud juhul siis näiteks kodanike
avalike arvamuste näol (arvamusartiklid jne). Riigi arengu kohapealt on oluline
ka vaba avaliku sfääri olemasolu. Mis peaks toimima vahepuhvrina riigi ja
kodanike vahel, riik peaks oluliselt rohkem rõhku panema avalikus sfääris
toimuvale kommunikatsioonile. Ehk siis olema ise aktiivsem ning kommunikeerima
rohkem läbi nende kanalite, mis on tavakodanikele kõige lähemal. Kui eelnevalt
sai küsitud, miks eestlased ei osale piisavalt poliitilises kommunikatsioonis
ning ei võta aktiivselt osa, siis üheks võimalikuks vastuseks
esindusdemokraatia kõrval võiks olla näiteks kommunikatsiooni nö tulemuslikkus.
Ehk, näiteks Rootsis pannakse suurt rõhku kaasamisele kuid siinkohal on veel
üks oluline aspekt, otsusteni jõudmine. Rootsis on teatavasti väga olulisel
kohal konsensuslik otsustamine, mis eeldab poliitikate väljatöötamisel
osapoolte heakskiitu.
Antud heakskiit pole aga võimalik ilma tõhusa kommunikatsioonita kodanike ja riigi vahel. Konsensuse üheks eelduseks on see, et kõik saavad plaanitavatest muudatustest ühtmoodi aru, mis aga eeldabki valitsuse tõhusat kommunikeerimist kodanikega. Läbi sellise pideva kommunikatsiooni on võimalik muuta ka ühiskonna normatiivseid arusaamu ning parandada omavahelist koostööd. Eesti kontekstis võiks valitsuse kommunikatsiooni parandamine aidata muuta meie ühiskond rohkem Põhjamaade sarnaseks, mille eeldus on aga toimiv kommunikatsioon. Kommunikatsiooni tulemuslikkuse all võikski mõista Eesti kontekstis riigi poliitiliste otsuste tegemisel kodanike arvamuse kuulamist, siinjuures pole oluline pelgalt arvamuse kuulamine vaid ka nende ettepanekute arvestamine. Tänapäeva Eestis näeme, et erinevate valitsusasutuste kodulehed küll kommunikeerivad inimestega (pressiteated jne) kuid see jääb tihtipeale ühepoolseks. Ehk normatiivse poolepealt on rakendatud esindusdemokraatia, mille puhul kodanikele on jäätud pigem vaatleja roll. Kuid kahtlematta liigub Eesti ühiskond pigem osalusdemokraatia poole, arvestada tuleb lihtsalt sellega, et normatiivsed muutused võtavad aega. Arvestades seda, et meie noorem põlvkond kommunikeerib omavahel väga suures ulatuses, ei ole minu arvates küsimus selles, kas nad hakkavad osalema poliitilises kommunikatsioonis, küsimus on pigem millal? Poliitilises kommunikatsioonis osaleb tegelikult järjest rohkem eestimaalasi, oluline küsimus on aga riigi soov kommunikeerida inimestega interaktiivsel viisil. Siin tuleks minu arvates riigi seisukohalt silmas pidada seda, et kommunikatsioon tuleks viia võimalikult suurel määral avalikku sfääri, et olla inimestele lähedal.
Antud heakskiit pole aga võimalik ilma tõhusa kommunikatsioonita kodanike ja riigi vahel. Konsensuse üheks eelduseks on see, et kõik saavad plaanitavatest muudatustest ühtmoodi aru, mis aga eeldabki valitsuse tõhusat kommunikeerimist kodanikega. Läbi sellise pideva kommunikatsiooni on võimalik muuta ka ühiskonna normatiivseid arusaamu ning parandada omavahelist koostööd. Eesti kontekstis võiks valitsuse kommunikatsiooni parandamine aidata muuta meie ühiskond rohkem Põhjamaade sarnaseks, mille eeldus on aga toimiv kommunikatsioon. Kommunikatsiooni tulemuslikkuse all võikski mõista Eesti kontekstis riigi poliitiliste otsuste tegemisel kodanike arvamuse kuulamist, siinjuures pole oluline pelgalt arvamuse kuulamine vaid ka nende ettepanekute arvestamine. Tänapäeva Eestis näeme, et erinevate valitsusasutuste kodulehed küll kommunikeerivad inimestega (pressiteated jne) kuid see jääb tihtipeale ühepoolseks. Ehk normatiivse poolepealt on rakendatud esindusdemokraatia, mille puhul kodanikele on jäätud pigem vaatleja roll. Kuid kahtlematta liigub Eesti ühiskond pigem osalusdemokraatia poole, arvestada tuleb lihtsalt sellega, et normatiivsed muutused võtavad aega. Arvestades seda, et meie noorem põlvkond kommunikeerib omavahel väga suures ulatuses, ei ole minu arvates küsimus selles, kas nad hakkavad osalema poliitilises kommunikatsioonis, küsimus on pigem millal? Poliitilises kommunikatsioonis osaleb tegelikult järjest rohkem eestimaalasi, oluline küsimus on aga riigi soov kommunikeerida inimestega interaktiivsel viisil. Siin tuleks minu arvates riigi seisukohalt silmas pidada seda, et kommunikatsioon tuleks viia võimalikult suurel määral avalikku sfääri, et olla inimestele lähedal.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar